Procentai




RETRO

Mažeikiuose bus pristatytas pojūčių teatras

Pirmą kartą Mažeikiuose bus pristatytas eksperimentinis imersinio formato spektaklis. Jo metu bus sužadinti įvairūs žiūrovų pojūčiai: ne tik rega, klausa, bet ir judesys bei uoslė. Imersinis spektaklis pagal Šekspyro komediją „Vasarvidžio nakties sapnas“ – projekto „InterAkcija 2022“ dalis. Plačiau apie šį projektą, artėjančią spektaklio premjerą ir pasiruošimą jai ir kalbėjome su spektaklio režisiere Airida Lementauskiene.

 

Projektas ,,InterAkcija 2022"

A. Lementauskienė daug metų organizavusi mėgėjų teatro sambrūzdžius „Skrajonės“, šiemet pristatė projektą „InterAkcija 2022“. Jo metu buvo pasitelkiami ne tik Žemaitijos regione, bet ir visoje Lietuvoje, mažai paplitę interaktyvūs taikomojo teatro metodai. Jie, pasak režisierės, ypač aktualūs informacinių technologijų amžiaus žmogui, nes aktyviai įtraukia ir panaikina ribą tarp aktoriaus ir žiūrovo, suteikia galimybę aktyviai dalyvauti, pasisakyti ir būti išgirstiems. A. Lementauskienė atskleidė, kad projektas „InterAkcija 2022“ bus tęstinis. „Labai mėgstu pokyčius ir naujoves, tad jau dabar spirgu ir toliau leistis į naujų metodų paiešką ir kitai „InterAkcijai“ rasti dar įdomesnių įtraukiančių erdvių ir formų“, – sakė režisierė.

Į renginius įtraukti ir vaikai iš Ukrainos

Projekto renginiai, prasidėję nuo rugsėjo mėnesio, apėmė šiuos interaktyvius teatro metodus: imersinį, impro, žaidimų, Playback. Šių metodų sklaida vyko numatytuose projekto renginiuose: imersinio spektaklio kūrimo procese, kūrybinėse interaktyvių teatro metodų dirbtuvėse Renavo dvare, Mažeikių vaiko ir šeimos gerovės centre.

Renavo dvare vykusiosiose dirbtuvėse dalyvavo įvairaus amžiaus ir profesijų žmonės, žinoma, turintys sąlytį su teatru (mėgėjai, kultūros darbuotojai, teatro pedagogai, renginių organizatoriai). Prisimindama šias dirbtuves A. Lementauskienė sakė: „Svarbiausia, kad visi įsitraukė, buvo daug juoko, žaismės, bendruomeniškumo ir empatijos jausmo. Visi išėjo su šypsenomis ir, tikiu, nauju požiūriu į interaktyvų teatrą ir įvairias taikomojo teatro formas“. Režisierė taip pat džiaugėsi galimybe surengti tris kūrybines laboratorijas Mažeikių r. Šeimos ir vaiko gerovės centre, kuriose pavyko įtraukti ir vaikus iš Ukrainos.

Imersinis spektaklis – kas tai?

Žodis imersija yra kilęs iš prancūzų kalbos ir reiškia panardinimas į skystį. Teatre ši sąvoka įgyja kitą prasmę – apeliuojant į visas žiūrovų jusles, juos „panardinti“ į aplinką, kurią sukūrė režisierius. Daugiau kaip dviejų valandų trukmės spektaklyje susirinkusiųjų lauks nauji potyriai ir atradimai: „Žiūrovų judėjimas erdvėje, minimalistinė scenografija, muzikos ir šviesų žaismas, pasitelkiami kvapai užburs imersijos dalyvius ir aktyvins jų vaizduotę“, – apie artėjančią premjerą pasakojo A. Lementauskienė. Spektaklio metu žiūrovai bus įtraukiami ir „panardinti“ į jo siužetą, kuris moderniai pasakoja apie painius keturių įsimylėjėlių meilės nuotykius miške, apie grupę nesubrendusių aktorių interakciją su Atėnų kunigaikščiu Tesėju bei Amazonės karaliene Ipolita, apie fėjas ir visas kortas sumaišiusias miško dvasias.

Talpins tik 100 žiūrovų

Imersinis spektaklis pagal V. Šekspyro komediją „Vasarvidžio nakties sapnas” žiūrovams bus pristatomas net keturis kartus: lapkričio 30, gruodžio 1, 5, 6 d. Dėl įtraukiančio spektaklio pobūdžio žiūrovų skaičius apribotas iki 100 žmonių ir vyks netradicinėje erdvėje – Mažeikių kultūros centro Pramogų salėje. Nors spektaklio žiūrovų kiekis sumažintas, tačiau kūrybinės komandos skaičius išties įspūdingas – ją sudaro apie 40 žmonių. Spektaklio metu žiūrovai išvys ne tik Juozo Vaičkaus ,,Skrajojamojo“ teatro aktorius, bet ir Gabijos gimnazijos ,,Džesi" kolektyvo šokėjas (vad. Simona Gargasienė).

Premjerai ruoštasi devynis mėnesius

Kaip šmaikštauja spektaklio režisierė, premjerai ruoštasi kaip kūdikio gimimui – 9 mėnesius. Nuo 2022 m. balandžio mėnesio Mažeikių kultūros centro Juozo Vaičkaus ,,Skrajojamojo“ teatro nariai aktyviai įsitraukė į imersinio spektaklio ,,Vasarvidžio nakties sapnas” netradicinėse erdvėse kūrimą. Režisierė Budas.lt pasakojo, kad beveik pusę pasiruošimo laiko vyko ne spektaklio repeticijos, pjesės studijavimas, o improvizaciniai, kūrybiniai užsiėmimai, ugdantys empatiją ir bendruomeniškumą: „Repeticijų metu, aktoriai pasakodavo savo sapnus, juos analizuodavo, pasitelkdami vaizduotę, vieni kitus nukeldavo į savo sapnus“. Vėliau sekęs rimtas darbas ir pasiruošimas spektakliui: V. Šekspyro eiliuoti tekstai, ilgos ir vėlyvos repeticijos, pasak A. Lementauskienės, buvo nemažas išbandymas ir jai, ir, žinoma, visai komandai.

Akimirkas iš repeticijų proceso žiūrovai galės išvysti spektaklio premjerų metu pristomoje Jono Strazdausko foto paroda ,,Sapnas".

Skatina bendruomeniškumą ir empatiją

Nors, pasak režisierės, pasiruošimas spektakliui buvo pakankamai sudėtingas, bet prisipažįsta jaučianti didžiulę atramą ir paramą kolektyve: „Aktorių empatija ir bendruomeniškumas – man svarbiausias pasiekimas“, – sakė A. Lementauskienė. Dvejus metus „Skrajojamojo“ teatro veikloje dalyvaujanti Daiva Narmontiene paantrino režisierei ir sakė, kad kolektyve jaučiama vienybė ir bendruomeniškumas: „Mes tampame tokia viena bendruomenė, kurioje išnyksta ribos tarp mokinio ir mokytojo, amžiaus, užimamų pareigų – visi tampame viena komanda, kurią jungia vienas tikslas“. Pasak A. Lementauskienės, ne tik šio spektaklio, bet ir viso projekto „InterAkcija 2022“ pagrindinis tikslas buvo skatinti empatiją ir bendruomeniškumą, todėl tikisi, kad šiuos jausmus patirs ne tik teatro kolektyvas, bet ir spektaklyje sudalyvavę žiūrovai.

Išėjimas iš komforto zonos

Režisierė atskleidė, kad imersinio pobūdžio spektaklis yra ne tik naujų pojūčių patyrimas, bet ir išėjimas iš komforto zonos: „Tradiciniame teatre žiūrovai sėdi salėje ir viską stebi iš šalies, tačiau imersinio spektaklio metu aktyviai įtraukiami ir panaikinama riba tarp aktoriaus ir žiūrovo, todėl kai kuriems, toks artimas kontaktas gali pasirodyti svetimas ir sukelti įvairias emocijas“.A. Lementauskienė pridūrė, kad imersinis spektaklio formatas, naujas ne tik žiūrovams, bet ir „Skrajojamojo“ teatro kolektyvui, kurio beveik pusė – nauji žmonės, dauguma, nė karto nevaidinę scenoje. Todėl po spektaklių planuojamos grupinės aktorių ir žiūrovų apklausos, kurių metu bus aptariami ir analizuojami pojūčiai ir išgyvenimai, patirti šiame imersinio formato spektaklyje.

Jono Strazdausko nuotr.

 

 

 

Taip pat skaitykite:

Nuorodų sąrašas

Nuorodų sąrašas

Powered by BaltiCode